Besöksmål: Hej patient

Kommun: Huddinge

Plats: Huddinge sjukhus
Tillkomstår: 70-talets början
Konstnär: Bäck & Ljung (Holger Bäckström och Bo Ljungberg) 

Vid entrén till Huddinge sjukhus möts du av ett färgglatt konstverk. Det består av former som finns både på pelarna och fasaden. Formerna är bubbliga och färgerna går i orange, blått och gult och grönt. Vita fält skapar en konstrast till de färgstarka formerna. Det svarta rutmönstret ger stadga åt den fantasifulla kompositionen. Det finns känsla av rörelse i formerna, som om de bubblar hit och dit. Vad tycker du att de liknar? Ser du hundbenet upp till vänster?


©Holger Bäckström/Bildupphovsrätt i Sverige 2018 © Bo Ljungberg/Bildupphovsrätt i Sverige 2018 Fotograf: Rebecka Walan

Konstverket skapades av konstnärsduon Holger Bäckström och Bo Ljungberg i samband med att sjukhuset byggdes i början av 1970-talet. Det har varit nedtaget under många år men sattes på plats igen under 2018. 

Verket består av pulverlackerade aluminiumplåtar. De markanta färgklickarna bildar ett mönster från ett bildalfabet som konstnärsduon experimenterade fram i slutet av 60-talet. Alfabetet togs fram med hjälp av datamaskiner, som datorerna hette på den tiden. Den tekniken var Bäck & Ljung var de första att använda i Sverige. 

Tanken med färgerna var att liva upp den gråa betongen. Konstverk och fasad förstärker varandra. Den grå betongen blir tydligare med konstverket, och konstverket framträder starkt mot den grå betongen. De bubbliga formerna är också en kontrast till arkitekturens strama uttryck. 

Titeln är lika sjuttiotalistisk som färgerna. Hej Patient antyder att patienten skulle hälsas på ett enkelt men också optimistiskt sätt. Konstverket blev till några år efter att duandet införts 1967.  Tidigare hade man sagt Goddag och tilltalat varandra med Ni. Du-reformen handlade om att minska distansen och göra människor mer likvärdiga.

Att se konstverket i ljuset av det sammanhanget ger en öppning till tiden då det skapades. På samma sätt som man ville minska distansen människor emellan fanns vid den här tiden också idéer om att konsten inte skulle vara högtravande, vissa verk i tunnelbanan skulle till exempel kunna flyttas runt som på Masmo station, där konsten placerades på ett galler som gav möjlighet till nya konstellationer av upphängningar. Framställningen av Hej patient genom datamaskiner är i en mening också ett uttryck för den tidens syn på konst. Det skulle vara prestigelöst men ändå synas med starka färger och fantasifullhet.

Konstnär:Beck & Ljung
Tillkomstår: 70-talets början

close-icon